KAZALO
Domov > Kolesarstvo > Gorska kolesa glede na vzmetenje

Gorska kolesa glede na vzmetenje

Gorska kolesa glede na vzmetenje

Gorska kolesa se med seboj razlikujejo glede na vzmetenje, ki služi različnim namenom uporabe kolesa. Tako se vaša vožnja po dokaj nezahtevni makadamski poti z nekoliko vzponi in spusti temeljito razlikuje od divje, adrenalinske vožnje po še neraziskanih gozdnih poteh, prekritih s koreninami in neravninami, kjer so skoki s kolesom nujni.

V nadaljevanju predstavljamo razliko gorskih koles in njihov namen uporabe glede na sprednje in polno vzmetenje, predstavili pa vam bomo tudi gorska kolesa brez vzmetenja.

1. Kolesa s sprednjim vzmetenjem

Vsak kolesar si želi čim lažje kolo: kolesa s sprednjim vzmetenjem običajno tehtajo manj kot tista s polno vzmetjo, saj imajo zaradi preprostejše zasnove manj delov. Manjša teža je lahko koristna, če bo vaša vožnja vključevala veliko vzponov ali premagovanje dolgih razdalj. Gorsko kolo s sprednjim vzmetenjem je izdelano iz jekla, ogljikovih vlaken, aluminija ali titana in ima običajno sprednjo vilico s hidravličnim vzmetenjem.

Gorsko kolo s sprednjim vzmetenjem Scott Scale 925
Gorsko kolo s sprednjim vzmetenjem Scott Scale 925 – Extremevital.com

Je odlično za učenje vožnje po gorskih poteh. Zagotovo je vožnja s kolesom s sprednjim vzmetenjem težja, bolj groba in manj udobna, vendar kolesarja prisili, da vozi s hitrostjo, ki je bolj primerna njegovemu znanju. Brez zadnjega vzmetenja, ki blaži neravnine, se kolesar nauči voziti bolj gladko in uporabljati svoje noge kot vzmetenje – kar bi moral storiti vsak, ki vozi katero koli kolo, ne le tovrstno.

Vožnja na kolesu s sprednjim vzmetenjem kolesarja nauči izbire prave poti oz. linije, saj izbira napačne linije škodi vožnji in njeni kvaliteti. Z njim se najlaže naučimo, kako pravilno izvesti manjše skoke, ne da bi si pri tem pomagali z zadnjim vzmetenjem. Vse te spretnosti so temeljne za vožnjo in če ljudje skočijo naravnost na kolo s polnim vzmetenjem, se prikrajšajo za unikatno učenje kolesarskih spretnosti, ki bi jih lahko pridobili s kolesom s sprednjim vzmetenjem.

2. Kolesa s polnim vzmetenjem

Popolnoma vzmeteno gorsko kolo ima hidravlično sprednjo vilico in drugi sklop hidravlike pod sedežno oporo. Okvir je sestavljen iz dveh delov, ki sta združena s čepoma, ki omogočata neodvisno gibanje delov, hitrost gibanja pa nadzorujejo amortizerji. Ti okvirji so na voljo iz enakih materialov kot okvirji za gorsko kolo s sprednjim vzmetenjem, vendar so zaradi dodatne opreme zadnjega amortizerja nekoliko težji. Polno vzmetena kolesa so običajno opremljena z zadnjim menjalnikom za menjavo prestav.

Gorsko kolo s polnim vzmetenjem Scott Genius 950
Gorsko kolo s polnim vzmetenjem Scott Genius 950 – Extremevital.com

Kolesa s polnim vzmetenjem lažje prenašajo udarce na poti in so bolj udobna kot kolesa s samo sprednjim vzmetenjem, zato zagotavljajo bolj mehko in tekočo vožnjo na razgibanem terenu. Udobje kolesa s polnim vzmetenjem se lahko odraža v boljši vožnji na zahtevnejših progah, zato je dobra izbira za vožnjo na brezpotjih in težjih terenih.

Izbira kolesa s sprednjim ali polnim vzmetenjem je odvisna od vašega kolesarskega znanja in predvidenega namena uporabe gorskega kolesa. Ker je kolo s sprednjim vzmetenjem bolj odzivno, je lažje obvladljivo in manj nagnjeno k mehanskim okvaram, ga običajno izberejo kolesarji, ki potrebujejo zelo natančno kolo za kratke proge na brezpotju, kjer se takšno kolo ob izkušenem kolesarju izkaže kot hitrejše. Ne pozabite pa na dejstvo, da gorsko kolo s polnim vzmetenjem obvladuje zahtevnejše terene, ne da bi pri tem žrtvovalo udobje kolesarja, in je za začetnike običajno lažje obvladljivo.

3. Kolesa brez vzmetenja

Izberete lahko tudi gorsko kolo brez sistema vzmetenja, ki je običajno cenejša alternativa gorskemu kolesu z vzmetenjem. To pomeni, da sta vilica in zadnji trikotnik kolesa trdna, brez hidravličnih amortizerjev, ki bi blažili neravnine in ovire na zahtevnem terenu. Okviri gorskih koles brez vzmetenja so najpogosteje izdelani iz jekla, čeprav tudi drugi materiali, kot sta titan in aluminij, niso redki.

Treking kolo s polnim vzmetenjem Specialized Sirrus 4.0
Treking kolo s polnim vzmetenjem Specialized Sirrus 4.0 – Extremevital.com

Takšno gorsko kolo pogosto velja za klasično terensko kolo, saj je nastalo pred hidravličnimi sistemi vzmetenja, ki jih danes najdemo na večini gorskih koles. Tovrstna gorska kolesa imajo še vedno ravne vilice, agresivne pnevmatike in močne sestavne dele koles z vzmetenjem. Kljub manj udobni vožnji v primerjavi s polno ali sprednje vzmetenim gorskim kolesom je zaradi svoje okretnosti gorsko kolo brez vzmetenja najboljša izbira za bolj izkušene kolesarje, ki s svojo že izdelano tehniko premikov telesa absorbirajo neravnine terena.

Gorsko kolo brez vzmetenja je idealno za večdnevna potovanja po gorskih poteh na dolge razdalje, saj se dodatna teža, ki jo potrebujejo kolesarji s polno opremo za potovanje, zlahka nadomesti s trdim okvirjem, ki je bolj odporno na izgubo energije kot kolo s polnim vzmetenjem. Pri trdih okvirjih je tudi več prostora za torbe na okvirju in kletke za plastenke na vilicah, saj jih ne ovira vzmetenje.

Top